Hotellbluffen - del 2

(Uppdaterad 28 dec -13)
 
Nu är det dags att skriva om hotellbluffen igen. Nu är det Hotels.com som synas lite i sömmarna, eftersom jag bokar nästan alla hotell genom dem och ständigt ligger och sniffar deras site efter nya spännande hotell, och hotell i Bangkok i synnerhet. Som prenumerant på deras nyhetsbrev så får man ta del av olika erbjudanden. Det förekommer ofta kampanjer, typ 72-timmarsrea eller Dagens erbjudande osv.
 
Det senaste som damp ner i inboxen var denna "Exklusiva rea". Den här gången blev jag riktigt nyfiken och började kolla och jämföra för att se hur "exklusivt" det egentligen kunde vara med "handplockade" erbjudanden.
 
 
(... Privat rea på Hotels.com
*Regler och villkor
Erbjudanden från den privata rean på Hotels.com gäller endast för personer som prenumererar på e-postmeddelanden från Hotels.com  och har ett giltigt Hotels.com-konto och våra Facebookfans. Klicka på länken i e-postmeddelandet för den privata rean för att se alla erbjudanden eller på Hotels.coms Facebooksida. Endast personer som prenumererar på e-postmeddelanden från Hotels.com kan genomföra en bokning till ett pris som ingår i ett erbjudande från en privat rea. Prenumeranter på Hotels.com kan behöva logga i på sina Hotels.com-konton för att visa erbjudanden. Erbjudandet kan inte överlåtas. 
Erbjudanden från en privat rea är endast tillgängliga på deltagande hotell och kan variera från boende till boende. Särskilda restriktioner och otillgängliga datum kan förekomma. Rabatterna baseras på de standardhotellavgifter som är tillgängliga på Hotels.com. Priserna kan ändras utan förvarning och inkluderar skatter och avgifter. Priser och rumstillgänglighet för särskilda datum och destinationer kan variera vid olika tillfällen, även innan en bokning slutförts. Kontrollera varje enskilt erbjudande från en privat rea för att se fullständiga regler och villkor. Erbjudandet gäller endast vid nya bokningar...)
 
 
Jag kollade upp Bangkok som hade två hotell med i kampanjen, bl.a. Silver Gold Garden Suvarnabhumi Airport som jag valde att titta närmare på. Som inloggad prenumerant på Hotels sida så fick jag priset 121 SEK för en natt den 12:e januari 2014. Jag loggade sedan ut och provbokade igen och fick återigen priset..tadaa..121 SEK. Se skärmdumpar här nedan.
 
 
  
 
Jag trodde först att det kunde bero på att datorn kände igen IP-numret och det därför inte spelade någon roll om jag var inloggad eller inte, så jag bad min fru, samt två kompisar som inte är prenumeranter att göra provbokningar med samma kriterier. Ja ni har nog redan gissat att de fick exakt samma pris som jag.
 
 
 
 
Jag insåg snart att allt detta med kampanjerna bara verkade vara rent hitte-på och föranledde mig att helt enkelt ställa frågan helt neutralt på Hotels Facebooksida för att se om jag möjligtvis hade missuppfattat något här. Se skärmdump. Idag fick jag ett svar från dem, och eftersom jag råkade vara hemma på lunch just då fick jag tillfälle att raskt svara tillbaka. Under tiden jag var hemma så hände inget mer, och när jag senare kom hem från jobbet och kollade så hade Hotels helt sonika tagit bort hela inlägget. Jag kunde åtminstone inte hitta det igen, men som tur var kunde jag klicka mig bakåt genom Notifications och ta en skärmdump.
 
 
Så nu undrar man ju om Hotels försöker mörka att man kör med bluffkampanjer eller vad var anledningen till att man tog bort hela inlägget?  
 
  
Här är länken till förra inlägget som jag skrev för drygt ett år sedan, och som jag faktiskt såg att någon konsumentupplysningssida hade länkat till.  
 
http://tastelikechicken.se/2012/september/hotellbluffen.html
 
 
Nu är väl detta inte unikt för Hotels, utan det förekommer nog bland de andra stora bokningssidorna också. Jag har för mig att det var på nyheterna tidigare i år om Booking.com's Genius-program som verkade vara rena bluffen också. Om någon kommer ihåg vad det handlade om får ni gärna kommentera.
För skojs skull gjorde jag nu en provbokning på samma hotell hos Booking och fick priset 99 SEK inloggad med Genius-rabatten, och 110 SEK utloggad. Deras egna hemsida ger priset 599 THB som omräknat blir ca 121 SEK utan att de för den skull kallar det för specialpris.
 
 
 
Värt att notera längre upp är det överstrukna hitte-på-priset 224 SEK på Hotels, alltså ca dubbelt så mycket som Silver Golds hemsidas originalpris.
 
Så vad är kontentan? Är allt bluff? Silver Gold blir här "handplockat" av Hotels för utvalda e-postprenumeranter, men egentligen så har hotellet haft samma pris hela tiden. Kan någon skicka mera fisksås...
 
 
 
EDIT 28 Dec -13:
Senaste veckan kom det upp ytterligare ett par länkar från Hotels.com på deras Facebooksida på den så kallade "Privata Rean". Jag följde länkarna och gjorde provbokningar på Landmark Hotel på juldagen, och som väntat så blev det samma pris oavsett om man var inloggad eller inte. Notera att Landmarks egen hemsida ger det ännu billigare priset 3300 THB, mot Hotels "privata rea-pris" 3496 THB (707 SEK).
Nu när jag scrollar tillbaka så finns dock inga liknande länkar kvar. Möjligt att de tar bort dem allteftersom ändå.
 
 
   
 
Vill man förresten läsa bloggens test av Landmark så kan man göra det här. Landmark Bangkok. Dock verkar det som hotellet genomgått en renovering av rummen sedan testet, så kanske betygen borde revideras.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Friström

Bra där Sverker Olofsson.

2013-12-19 @ 00:13:07
Postat av: Friström

Bra där Sverker Olofsson.

2013-12-19 @ 00:13:09
Postat av: Nicke

Bra sverkat!

2013-12-19 @ 05:11:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0