Hotellbluffen

Jag får en massa nyhetsbrev från websidor som jag har haft att göra med i form av olika bokningar. Nu så här i bokningstider inför kommande resa så började jag studera och jämföra hotellbokarsidorna. De stora giganterna Agoda, Hotels och Booking, men även Supersavertravel, och det var i morse som det kom ett mail från just dem som fick mig att reagera.
 
Alla bokningssidor, eller hotellen själva, verkar köra med sina tricks för att locka kunder. Jag har länge stört mig på Agoda som alltid visar sina priser exlusive skatt, och det fattar ju vem som helst att enda anledningen är att det ska se ut som om de är billigast. Det här var också något jag påtalade för Agodas representanter i vintras när de kom till mig på Nature House för att värva hotellet till sin sida. De hade så klart jättebra förklaringar till att inte sätta ut slutpriset förrän i slutet på bokningen. Det blev inget kontrakt med dem då. Jag hade haft fullbokat länge, dessutom så hade jag hotellet på Booking redan.
 
Söker man på hotell i Bangkok på Hotels.com så hamnar alltid Lebua överst med sina stadiga 57% rabatt, och man tänker så klart wow det här måsta man boka medan kampanjen pågår. Men den tycks aldrig ta slut. Just nu kallas det "sommarrea". Läs recension. Samma sak för ett par år sedan när jag bokade Landmark då de hade en kampanj på 55%, också en kampanj som verkar pågå än idag.
 
 
Men nu var det alltså Supersavertravel den här gången. En sida som jag egentligen gillar och har bokat både flyg och hotell med tidigare. Det som fick mig att reagera var att de satt ut ett lockpris som såg riktigt bra ut. Dock så avslöjade det finstilta under att det trevliga priset handlade om per person. (Det handlade alltså inte om Per Persson, en kille här i byn..) Och det vet ju de flesta att man oftast betalar för rummet oavsett om man är en eller flera personer. (Hehe, kom precis på att rekordet i vintras på Nature House var att vi hade minst åtta! malaysier i ett och samma rum. Utanför dörren låg ett berg av skor.)
 
I mailet från Supersavertravel fanns ett antal utvalda hotell från Bangkok med. Bland annat Citrus Sukhumvit 22 som jag valde att kika närmare på. Wow, halva priset ungefär tänker man och klickar vidare. Endast 234 SEK för ett fyrstjärnigt hotell mitt på Sukhumvit. Låter ju nästan för bra för att vara sant.
 
Skärmdump från Supersavertravels annons.

Knappast "Supersaver" med falsk marknadsföring.
 
Defaultläget är ifyllt med 1 rum med 2 vuxna så det behöver man inte klicka i själv för att bara göra en sökning på tillgänglighet.
 
 
Wow, endast 245 SEK på valt datum. Sedan tittar man på den lilla svarta texten under och inser att det står pris/person och Totalpris 490 SEK?
Men eftersom man är så smart så ändrar man ju antal Vuxna till 1 pers. då man verkar betala priset per person och inte rum. Jaha, men du var de tydligen kvicka med att höja priset till 490 SEK/person. Jag testade så klart om de var konsekventa med priset 490 SEK för hela rummet och gjorde en provbokning med 3 pers, men då höjdes genast priset med 50% upp till 720 SEK.
 
 
 
Nu var jag så klart tvungen att jämföra Citrus 22 på de andra bokningssidorna och började med Hotels.com, och där låtsades de som att de hade kampanj med ungefär halva priset. Nedsatt från 905 SEK till 490 SEK!
Wow vilket klipp tänker man ju. Om man utgår från Hotels' utgångspris på 905 SEK och jämför lite snabbt med Supersavers' dito på 245 SEK så inbillar man sig att man fått en rabatt på 660 SEK, eller över 3000 THB!!  
 
  
 
 
Agoda kör på med sina tröttsamma exklusive-skatt-priser. På sidan där du ska knappa in ditt kreditkortsnummer så står det lite smått att skatten slås på, men du får räkna ut slutpriset själv.
 
     
 
 
Så man undrar ju vad det korrekta priset är. Jag kollade in vad deras egna hemsida hade att säga. Ett dubbelrum för en eller två personer lossnar på 2251 THB, omräknat blir det ca 480 SEK. Priset ökade till 695 SEK om man klickade i tre personer. De annonserar stolt en "Early Bird Promo" om man bokar i tid, men slumpmässiga provbokningar visar samma pris oavsett ankomstdatum.
 
     
 
Nu var det ju bara en ren slump att det blev just Citrus Sukhumvit 22 som jag jämförde, men jag kanske rent av ska bo där ett par dagar innan färden går vidare ner mot Ko Lanta, eftersom jag nu hunnit bygga en sådan fin relation med hotellet medan jag skrivit om det. Ser att det ligger inte långt ifrån coola S31 (läs recension) som jag bodde på för nästan precis ett år sedan. Betyder också att det är en liten promenad till BTS.
 
Om man t.ex. tittar på hotellet S31 på Booking så ser det ut som om de bara har ett fåtal rum kvar på valt datum. Ojdå, tänker man och skyndar sig att boka innan hotellet är fullbelagt. Det här är ju en sanning med modifikation då det kan finnas massor med lediga rum kvar. Att det står "Endast X antal rum kvar" betyder bara att hotellet i fråga har valt själva hur många rum de tilldelar respektive bokningssida. (På Nature House tilldelade jag endast 2-4 rum till Booking). (Ser förresten att det finns ett Nature House på Phuket också. Förväxla ej det förtappade stället med klenoden på Lanta!).
 
 
Däremot så ifrågasätter jag trovärdigheten i blänkaren "Detta hotell blir troligen slutsålt snart" som man t.ex. kan hitta i informationen om Thailands högsta hotell, Bayoke Sky. Ojdå, tänker man och skyndar sig att boka innan det blir fullt med faranger i de 660 rummen.
 
 
Apropå vilseleda kunden. Jag satt och kollade in Nature House på Agoda igen. Det är så många saker jag hakar upp mig på där. T.ex på den där lilla lila fliken på rummet de kallar för Superior står det Populärt val! Jag undrar vad det baserar sig på, eftersom hotellet är nytt på Agoda och faktiskt inte ens har öppnat än. Och jag undrar fortfarande över de två rumstyperna. Och prissättningen.
 
 
 
Eftersom jag kan Lanta Nature House som min egen bakficka och alltså känner till luddigheterna på bokningssidan så undrar man ju hur mycket man kan lita på informationen när man läser om andra hotell. Det luriga är ju att veta vad som skiljer de olika rumstyperna åt. Vissa hotell kan ju ha flera rum som verkar se likadana ut men som skiljer i pris. Nej, det slutar väl med att man bokar en masonitlåda på Khao San Road som på den gamla goda tiden, så man slipper köpa grisen i säcken.
 
Jag undrar också hur jag ens orkade skriva hela det här inlägget.
 

Får väl hoppas jag bokat hotell innan jag ser den här skylten nästa gång...
 
 

Kommentarer
Postat av: Jimmie Edfeldt

Du får la fixa hotell på plats då? Jag bokar typ bara via r24..

2012-09-23 @ 11:03:52
URL: http://jimmieboy.blogg.se
Postat av: Frallan

Den sidan har jag aldrig använt. Bokar oftast med Hotels trots allt.

2012-09-23 @ 22:17:51
URL: http://tastelikechicken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0