Amphawa 2 - Maeklong Train Market

Maeklong Train Market hade jag varit sugen på länge, så med det korta avståndet från Amphawa så tog vi vespan in till den myllrande väldigt thailändska staden och försökte hitta tågstationen. Jag vid styret med en plasthjälm på huvudet och febrilt flackande blick för att hålla koll på trafiken runt mig, och Hjärter Dam på bönpallen fäktandes till höger och vänster med armarna.

Det märkvärdiga med den här marknaden är att den är lite speciellt placerad och att det kommer ett tåg lite då och då. Typ flera gånger per dag.

-Har ni färskpressad apelsinjuice här?
-Ja visst, lägg apelsinerna på spåret bara och vänta en stund.

Maeklong train market är inget tillrättalagt turistjippo på något sätt, utan en helt vanlig thaimarknad förlagd på ett ställe där de tydligen ansåg att det fanns plats nog att kränga både grodor och grönsaker. Att tågen tutar förbi med jämna mellanrum verkar alltså inte vara ett hinder, och har på så sätt lockat till sig en del turister i den för övrigt ganska ointressanta staden. Ja, åtminstone för den vanlige dussinturisten som längtar efter en chicken cashew nuts till lunch.

Faktum är att det var ganska svårt att hitta något farangvänligt att äta alls. Vi slog oss ner på en sopprestaurang alldeles vid spåret för att ha första parkett när tåget väl skulle komma. Det fanns bara två alternativ på menyn. Soppa med grisinälvor med ett halvt ägg, eller, soppa med grisinälvor utan ett halvt ägg. Eftersom vi var hungriga tog vi det förstnämnda. Jag åt äggen och Hjärter Dam förbarmade sig mer än gärna över inälvorna. Naturligtvis med ett par matskedar torkad chili som grädde på grismoset.

Tyvärr blev vi tvungna att flytta på oss eftersom tåget dröjde och fler vill äta av de delikata inälvorna. Vi fick trycka in oss i en smal passage och försöka stå där. Fler turister blockerade vägen för de förbipasserande thailändarna som bara försökte ta sig fram i vardagen, för dem var ju det här inga konstigheter, men jag blev som en liten pojke och tyckte att det var mer spännande än att vänta på tomten.

-Kan man få en halv durian?
-Ja, lägg den på spåret bara.

Jag hade som sagt bara mobilkameran med mig på den här trippen, men jag lyckades filma några halvsuddiga sekvenser i alla fall. Jag lyckades även radera det bästa klippet av misstag vilket jag grämde mig över resten av dagen, men det blev en liten filmsnutt av det åtminstone.

Från Amphwa Floating Market till Maeklong Train Market är det ca 8 km, och är man van att köra moppe så går det bra att köra sträckan själv. Annars kan man kanske ta en taxi, men det brukar vara lättare sagt än gjort på platser som de här.

Visa större karta

Amphawa 1 - Floating Market

Som en tidsresa tillbaka till ett svunnet Orienten. Det var så det kändes när vi kom till Amphawa. Endast någon timme från det bullriga moderna Bangkok till något man skulle kunna kalla för det gamla Siam. Samma känsla som den något klichéartade videon Summer in Siam med The Pogues. Visst, ett populärt turistmål på helgerna, men mest för thailändarna själva och väldigt få faranger, och hade det inte varit för Hjärter Dam så hade jag nog aldrig kommit på att åka hit, även om jag redan kände till närbelägna Maeklong train market som verkade intressant.

Amphawa floating market har inte mycket gemensamt med den fullständigt sönderkommersialiserade diton i Damnoen Saduak en bit norrut, där de flesta dagsturister från Bangkok hamnar. Även vi tog en helt onödig och vådlig tur dit på vespan längs den trafikerade motorvägen, bara för att konstatera att det var ett riktigt skitställe.

Den flytande marknaden i Amphawa var något helt annat och bland det mest pittoreska stället jag besökt i Thailand. Den smala kanalen är kantad av mysiga restauranger och endast ett fåtal souvenirbutiker. Stan lever bara upp på helgerna så det är ingen idé att åka hit mitt i veckan då det mesta är stängt. På kvällen kan man ta en tur på kanalen med en egen longtail och beskåda stora svärmar med eldflugor som håller till i träden på flodbankarna. Med motor och belysning avstängd så är det en märklig känsla att med endast ljudet från vågklucket mot båtskrovet att studera det pulserande gröna skenet från eldflugornas rövar. Kanalen binder ihop den större floden Mae Klong i båda ändar.

En annan utflykt man kan ta om man är inbiten buddhist eller bara allmänt intresserad av tempel är en så kallad tempeltur på floden där man betar av en sisådär elva tempel som är belägna på olika ställen längs den större Mae Klong. Jag tyckte väl att det var intressant till en början, men efter fem sex tempel och begynnande träsmak och som den halvateist jag är så började i alla fall jag skruva på mig och spana efter närmsta Chang-försäljare. Mitt sällskap uppskattade dessa tempel desto mer och vi tände rökelse både här och där och blev välsignade av någon munk som skvätte något slags heligt vatten på oss.

Största behållningen i Amphawa var dock maten och att bara strosa omkring där längs kanalen på kvällen och insupa atmosfären och få uppleva något som fortfarande kändes som något äkta, något som är sällsynt här i plagiatmästarnas land Thailand. Jag är ju extremt skeptisk till turistanpassade utflyktsmål som sällan eller aldrig ger något mer än en tom plånbok i utbyte. Maeklong train market är däremot sevärt, och det ska jag skriva om också. Även tips på ett skitmysigt boende kommer. Enklast från Bangkok till Amphawa tar man sig med taxi, även om det går att åka kommunalt.

Visa större karta

Och än en gång, åk INTE till Damnoen Saduak floating market. Slöseri med tid och pengar. Det räcker med att titta på den här bilden, upplevelsen blir ändå inte större än så.

Hotellbluffen - del 2

(Uppdaterad 28 dec -13)

Nu är det dags att skriva om hotellbluffen igen. Nu är det Hotels.com som synas lite i sömmarna, eftersom jag bokar nästan alla hotell genom dem och ständigt ligger och sniffar deras site efter nya spännande hotell, och hotell i Bangkok i synnerhet. Som prenumerant på deras nyhetsbrev så får man ta del av olika erbjudanden. Det förekommer ofta kampanjer, typ 72-timmarsrea eller Dagens erbjudande osv.

Det senaste som damp ner i inboxen var denna "Exklusiva rea". Den här gången blev jag riktigt nyfiken och började kolla och jämföra för att se hur "exklusivt" det egentligen kunde vara med "handplockade" erbjudanden.

(... Privat rea på Hotels.com
*Regler och villkor
Erbjudanden från den privata rean på Hotels.com gäller endast för personer som prenumererar på e-postmeddelanden från Hotels.com  och har ett giltigt Hotels.com-konto och våra Facebookfans. Klicka på länken i e-postmeddelandet för den privata rean för att se alla erbjudanden eller på Hotels.coms Facebooksida. Endast personer som prenumererar på e-postmeddelanden från Hotels.com kan genomföra en bokning till ett pris som ingår i ett erbjudande från en privat rea. Prenumeranter på Hotels.com kan behöva logga i på sina Hotels.com-konton för att visa erbjudanden. Erbjudandet kan inte överlåtas.
Erbjudanden från en privat rea är endast tillgängliga på deltagande hotell och kan variera från boende till boende. Särskilda restriktioner och otillgängliga datum kan förekomma. Rabatterna baseras på de standardhotellavgifter som är tillgängliga på Hotels.com. Priserna kan ändras utan förvarning och inkluderar skatter och avgifter. Priser och rumstillgänglighet för särskilda datum och destinationer kan variera vid olika tillfällen, även innan en bokning slutförts. Kontrollera varje enskilt erbjudande från en privat rea för att se fullständiga regler och villkor. Erbjudandet gäller endast vid nya bokningar...)

Jag kollade upp Bangkok som hade två hotell med i kampanjen, bl.a. Silver Gold Garden Suvarnabhumi Airport som jag valde att titta närmare på. Som inloggad prenumerant på Hotels sida så fick jag priset 121 SEK för en natt den 12:e januari 2014. Jag loggade sedan ut och provbokade igen och fick återigen priset..tadaa..121 SEK. Se skärmdumpar här nedan.

Jag trodde först att det kunde bero på att datorn kände igen IP-numret och det därför inte spelade någon roll om jag var inloggad eller inte, så jag bad min fru, samt två kompisar som inte är prenumeranter att göra provbokningar med samma kriterier. Ja ni har nog redan gissat att de fick exakt samma pris som jag.

Jag insåg snart att allt detta med kampanjerna bara verkade vara rent hitte-på och föranledde mig att helt enkelt ställa frågan helt neutralt på Hotels Facebooksida för att se om jag möjligtvis hade missuppfattat något här. Se skärmdump. Idag fick jag ett svar från dem, och eftersom jag råkade vara hemma på lunch just då fick jag tillfälle att raskt svara tillbaka. Under tiden jag var hemma så hände inget mer, och när jag senare kom hem från jobbet och kollade så hade Hotels helt sonika tagit bort hela inlägget. Jag kunde åtminstone inte hitta det igen, men som tur var kunde jag klicka mig bakåt genom Notifications och ta en skärmdump.

Så nu undrar man ju om Hotels försöker mörka att man kör med bluffkampanjer eller vad var anledningen till att man tog bort hela inlägget?

Här är länken till förra inlägget som jag skrev för drygt ett år sedan, och som jag faktiskt såg att någon konsumentupplysningssida hade länkat till.

Nu är väl detta inte unikt för Hotels, utan det förekommer nog bland de andra stora bokningssidorna också. Jag har för mig att det var på nyheterna tidigare i år om Booking.com's Genius-program som verkade vara rena bluffen också. Om någon kommer ihåg vad det handlade om får ni gärna kommentera.
För skojs skull gjorde jag nu en provbokning på samma hotell hos Booking och fick priset 99 SEK inloggad med Genius-rabatten, och 110 SEK utloggad. Deras egna hemsida ger priset 599 THB som omräknat blir ca 121 SEK utan att de för den skull kallar det för specialpris.

Värt att notera längre upp är det överstrukna hitte-på-priset 224 SEK på Hotels, alltså ca dubbelt så mycket som Silver Golds hemsidas originalpris.

Så vad är kontentan? Är allt bluff? Silver Gold blir här "handplockat" av Hotels för utvalda e-postprenumeranter, men egentligen så har hotellet haft samma pris hela tiden. Kan någon skicka mera fisksås...

EDIT 28 Dec -13:
Senaste veckan kom det upp ytterligare ett par länkar från Hotels.com på deras Facebooksida på den så kallade "Privata Rean". Jag följde länkarna och gjorde provbokningar på Landmark Hotel på juldagen, och som väntat så blev det samma pris oavsett om man var inloggad eller inte. Notera att Landmarks egen hemsida ger det ännu billigare priset 3300 THB, mot Hotels "privata rea-pris" 3496 THB (707 SEK).
Nu när jag scrollar tillbaka så finns dock inga liknande länkar kvar. Möjligt att de tar bort dem allteftersom ändå.

Vill man förresten läsa bloggens test av Landmark så kan man göra det här. Landmark Bangkok. Dock verkar det som hotellet genomgått en renovering av rummen sedan testet, så kanske betygen borde revideras.

Adventstorka

Adventstorka på bloggen. Jag har dock några utkast på olika teman på gång, som restaurangtips och utflykter från Bangkok. Hotellrecensionerna tar dock juluppehåll tills vidare, möjligtvis kommer en kortare från Bayoke då det är många år sedan jag bodde där, men provade buffén nyligen. Bangkok Hotell är trots allt den populäraste och mest klickade kategorin. Har ni tips på hotell som borde få sig en utvärdering så tipsa gärna.

Som jag skrev för några månader sedan så uppgraderade jag bloggen till PRO vilket ger mig större möjlighet att studera trafiken på bloggen. Som läsare märker man inte av det så mycket förutom att man slipper reklamen. Det roligaste är nog att se söktermer från Google, även om jag inte fattar hur det går till ibland, då jag inte hittar bloggen i listan om jag själv provar att använda samma sökord. Ännu konstigare eftersom jag inte ens skrivit om det. Eller vad sägs om den här söktermen? "Hur får man ligga med thaidamer i Sverige?"...

Några är självklara dock, många sökträffar på Diplomatdottern (Karolina Johnsson) som satt fängslad på det felaktigt så kallade Bangkok Hilton. Spicy Salad får jag regelbundet träffar på, och jag har fattat hur poppis det är med recept på nätet. Chinatown är en annat inlägg som får träffar varje vecka.

Man kan även se trafiken från utlandet där läsare från Thailand, Japan, Norge, England och USA förekommer flitigt, och även resten av världen även om det nog är oavsiktliga Googleträffar. I Sverige finns de trognaste läsarna i Dalarna, Stockholm och Västergötland.

Och jag måste säga att jag är imponerad att många är lojala och klickar in ofta trots att jag som nu inte skrivit på över tre veckor. Kurvan går inte direkt ner, men jag är nästan mer impad att så många från Facebook faktiskt bemödar sig att klicka in när jag länkar där, med tanke på att jag själv nästan aldrig följer andras länkar. Men upp till 200 klick på varje länk på fejan betyder ju att ca en tredjedel av fejanvännerna är nyfikna, och det är också där majoriteten av kommentarerna hamnar. På själva bloggen är det betydligt tunnare med kommentarer, Antagligen av två orsaker. Robotspamfiltret som man ska ta sig förbi, och att många inte gillar att kommentaren kan läsas av vem som helst. Jag vill dock tillägga att jag uppskattar enormt att få dem, och särskilt när de kommer från personer jag inte känner. Det skulle vara kul att veta vad ni gillar mest att läsa, tips på hotell och restauranger, personliga betraktelser och upplevelser, mer recept, kanske kulturkrockarna som kan uppstå mellan farang och thai,  eller helt enkelt bara mera bilder.

Avslutar med en skön video med ett skönt soundtrack.