Allmänt, Tågresor SJ, interrail, platsbiljett, tågluff

Tågluff = Bluff...?

 
Hintertux - Garanterat platsbiljettfritt...
 
 
Det är med fasa jag ser hur desperationen och paniken sprider sig i Tågsemester-gruppen inför sommarens tågluff i Europa. Det är redan nu hart när omöjligt att boka platsbiljetter på populära tåglinjer, och ligg/sovvagn är bokstavligt talat helt god natt. Om "tågluffa" betyder att spontant kunna hoppa på olika tåg och planlöst driva omkring i Europa utan bestämt mål så kan man glömma det fortare än det tar att säga hovedbanegård, för enligt de desperata inläggen och kommentarerna så är det i synnerhet redan i Köpenhamn den spontana luffen skiter sig med de obligatoriska men slutsålda platsbiljetter ner mot Hamburg. Glada i hågen har mängder med karantänuttråkade och resesugna svenne bananer köpt sig ett tågluffarkort - och därefter sökt medlemskap, och vädjande ber om hjälp i Tågsemestergruppen när platsbokningarna inte verkar funka. Jag tycker förstås själv också att det är stressande med tanken på fullbokade eller överfulla tåg. 
 
 
 
 
 
Det här har ju tvingat mig att staka ut åtminstone en preliminär resrutt. Tyskland är ju dock på gott och ont platsbiljettfritt vilket betyder att man alltid kommer med tåget men riskerar att hamna på hatthyllan eller stå med ena foten i toaletten om sittplatserna är slut. Apropå Tyskland så har de dessutom släppt ett månadskort för den kollektiva lokal- och regionaltrafiken för endast 9 Euro! Fritt för vem som helst att köpa, även utlänningar. Det betyder i praktiken att bara man tagit sig till den tyska gränsen så kan man åka runt i hela Tyskland under en hel månad för under hundringen, även om man nu får byta tåg fem sex gånger för att ta sig t.ex. mellan Hamburg och München. Biljetten gäller alltså inte på fjärrtågen, men räkna med tjyvtjock stämning och trängsel på Tysklands perronger och tågstationer i sommar.
 
 
 
 
Jag gillar inte alls tanken på att spika en hel rutt i förväg även om det är kul att planera. Nu har jag ändå gjort några provbokningar på vissa sträckor men mycket är redan fullt på de smidiga direkttågen utan byten, och då pratar jag dagtåg med sittplatser. Det finns som sagt inga nattåg med ligg/sovplatser kvar på de sträckor jag kollat ner mot Slovenien och Kroatien. En tanke som slog mig är att när det är så pass billigt att boka en sittplats, cirka 30 SEK, att folk kanske köper på sig flera än man behöver, "för säkerhets skull", men som sedan blir outnyttjade då man tog ett tidigare/senare tåg vilket i sin tur betyder att ett till synes fullbokat tåg ändå kommer ha ett flertal tomma stolar.
 
Det är ju även boende som man måste börja fundera på om man ska få något vettigt, det vill säga inte alltför långt från tågstationerna men till rimligt pris. Ja, det är väl mest för Juniors skull så vi inte hamnar på något lopphotell men även för reskassans skull så att det inte bara finns stadens presidentsvit ledig. Men hur ska man kunna boka boende om man inte vet vilken dag man anländer, eller om man ens får plats på tåget som ska ta en dit? Jag vågar inte ens boka boende första dagen i Köpenhamn även om vi har platsbiljetter på tåget, men jag litar fan inte på att SJ tar oss dit.
 
 
Moroder Haus. Natthärbärge för resande. Mayrhofen, Österrike.
 
 
Men nu har jag ändå bokat ett boende i tre dagar i Mayrhofen (ej att förväxla med Mayerhofen) i Alperna, inte långt ifrån Innsbruck och Hintertuxglaciären. Så från att vi lämnar Danmark har vi en handfull dagar att disponera innan vi anländer Österrike. Mycket möjligt att det blir via Berlin och Prag och sedan något mer längre söderut, typ München. Därtill har jag boka sittplatser på ett par tåg mot Ljubljana efter det, och till min barnsliga glädje noterade jag att tåget passerar Bad Gastein på vägen dit. Sedan om de kommer utnyttjas är en helt annan femma. Och OM vi tar oss så långt så är det ju lika långt tillbaka på lika fullbokade tåg - vilket jag bävar inför - så jag har redan börjat fundera på om att ta ett flyg hem från Split till exempel. I Split har jag ändå en boendekontakt genom mina kroatiska hyresgäster från förra sommaren. Sedan finns det ytterligare ett alternativ att ta sig hemåt därifrån. Ett privat tågbolag där interrailkortet inte gäller, men som har lediga ligg/sovvagnar hela vägen utan byten från Split till Prag. Tar ett dygn bara...
 
 
 
 
Förresten, hela vitsen med nattåg är ju att förflytta sig långa sträckor i sömnen samt att spara in kostnaden för en hotellnatt, men platstillägget för vissa sov/liggvagnar på tågen kan vara nog så kostsamma och är man en svensk normativ standardfamilj på fyra personer kanske det inte ens lönar sig. Sedan missar man ju hela skådespelet utanför fönstret vilket är synd, Europa är vackert, och hela essensen av att resa med tåg är väl att kunna sitta och blicka ut på landskapet som passerar revy och lyssna på dunket från skarvarna i rälsen. Gärna i restaurangvagnen med en god öl, jag menar bok...
 
To be continued...
 
En annan tågresa. Klicka för fler bilder: Transsibiriska Järnvägen