* Skidåkning, Österrike Bad Gastein, Goethehof

Recension Hotel Goethehof

När jag bokade en månad innan avfärd fanns det inte mycket att välja på, men Hotel Goethehof verkade bra redan på papperet. Jag skulle inte bli besviken. Hotellet har antagligen Bad Gasteins bästa läge på huvudgatan. Pjäxavstånd till Stubnerkogelliften och skidbussarna till de andra anläggningarna som stannar precis utanför hotellet. Nu är inte bykärnan speciellt stor och de flesta hotell ligger i närheten, men eftersom det är så kuperat så blir pjäxpromenader med skidor på axeln ganska så snart krävande. Goethehof har samarbete med paradhotellet Salzburger Hof och bokar man halvpension så får man middagen där. Båda hotellen ägs och drivs av just STS Alpresor (som jag bokade resan med) om jag förstått det rätt.

Hotellet är inte så stort så det är en väldigt familjär stämning. Man lär snabbt känna personalen och de andra hotellgästerna. Restaurangen har en skön atmosfär med alpkänsla och här serveras utsökt mat till rimliga priser. Skidförråd finns vid receptionen så man behöver inte släpa med sig dem till rummet.

Enkelrummet var inte speciellt stort men tillräckligt. Väldigt trivsamt rum med heltäckningsmatta, bord, stolar, välfungerande wifi. TV med hundra kanaler inklusive svenska SVT 1 och 2 (som jag konsekvent undvikit då de bara pratar om kriget. Istället har jag bara lyssnat på en tysk/österrikisk musikvideokanal och den mest spelade låten är utan tvekan Remedy med Leony).
Öppningsbara skjutfönster ut mot gatan vilket var ett plus då vårsolen låg på och värmde upp rummet på eftermiddagen. Ganska lyhört ut mot gatan dock men på nätterna är trafiken lugn så det var inget som störde. Sängen var väl kanske inte störtskön men tillräckligt för ett godkänt betyg.

Frukosten serverade egentligen allt som behövdes. Flera olika brödsorter vilket var välkommet och det märks att man är i Europa. Som jämförelse med lyxhotellen i Bangkok som kanske har gigantiska bufféer men ofta ett dåligt brödsortiment. Det varma bestod av äggröra, hårdkokta ägg, bacon och en alpaktig prinskorv. Gott bryggkaffe i obegränsade mängder. Här får man en perfekt start för en dag i backarna.

Om man ska summera så var det en fullträff att bo på Hotel Goethehof tycker jag. Bästa läget, utmärkt mat och service. Skön atmosfär. Möjligt att det är dags att kolla över sängarna, men sköna kuddar och täcke.

Veckans soundtrack och etta på topplistan i Österrike i mars 2022.