Eurotrip dag 3 - V8 Hotel Motorworld Stuttgart

Drive-in Cinema room, eller Auto Kino på tyska. V8 Hotel Motorworld Region Stuttgart.

Enligt kartan skulle det bara vara raka spåret med Autobahn ner mot nästa destination, V8 Hotel strax utanför Stuttgart. Vi var på rull före sju på morgonen och hade vind i seglen efter en frukost på ett Autohof, en av dessa enorma rastplatser som dyker upp med jämna mellanrum på Tysklands motorvägar. Det var söndag och den tunga trafiken stod still. Vi skulle hinna fram i skaplig tid.

"Nudda INTE bilen Dylan, den kostar fyra miljoner kronor!"

Vi skulle bli rejält sinkade, inte bara av mängder av vägbyggen, bensträckare, tre falska bajsalarm från min medpassagerare som vägrade acceptera tronen trots att jag hade ett mindre RUT-företags hela rengöringsarsenal med mig. "Jag väntar till hotellet pappa..". Det som var mer alarmerande var att Google map varnade för en trafikolycka på Autobahn norr om Stuttgart, med långa köer som följd. Trots det föreslogs den rutten som snabbaste vägen. Kan inte stämma tänkte jag för mig själv. Det var ändå några timmar kvar innan vi skulle nå fram och då borde trafiken ha släppt på igen.

När vi närmade oss var sträckan fortfarande rödmarkerad i appen och jag märkte att trafiken började gå långsammare. Jag zoomade in kartan och såg att jag kunde köra igenom Ludwigsburg för att komma runt kön. "Kolla in farsan Baloo som kan reda ut en trafiksituation.." sa jag och tittade på Junior i backspegeln, men då hade han redan somnat. Det fanns tydligen en jävla massa Baloo där ute som tänkt samma sak, för inne i stan var det tvärstopp med otaliga trafikljus som bara tycktes lysa rött. Vädret hade blivit sämre och regnet slog ner i vindrutan. Här någonstans började jag ifrågasätta mig själv och undra vad fan jag höll på med egentligen. Var jag en oansvarig förälder?

När vi väl hade kommit ut på andra sidan och såg motorvägen igen så råkade jag ta fel påfart och befann mig helt plötsligt körandes norrut igen, mot den massiva bilkön på andra sidan barriären. Då höll jag fan på att krevera. "Körde du fel pappa..?" hörde jag Junior bakom mig som precis vaknat igen. Som tur var hade de smarta tyskarna blockerat andra påfarter och skyltat om precis hur man skulle åka för att komma runt eländet. Ovädret drog förbi och snart sken solen igen och sista sträckan gick som en dans. Humöret på topp.

V8 Hotel Motorworld

Junior blev helt lyrisk när han såg alla bilarna som stod uppställda överallt, och när han såg vårat coola hotellrum med en Cadillac som säng så hoppade han upp på huven och dansade runt. Hotellet var inte speciellt uppbokat och vi kunde välja på en uppsjö av olika temarum. Alla rum är unika och har sin egna speciella stil. Vi tog det som kallades Drive-in Cinema.

Hotellet består egentligen av två byggnader, en nyare del, och en äldre där vi bodde. Det kan vara lite förvirrande på bokningssidorna där de presenteras som två olika hotell, men de ligger precis bredvid varandra. I den äldre delen finns den stora bilutställningen som verkar vara en kombination av museum, försäljning, privat parkering, samt verkstad. I den nya delen serveras frukosten, och här är rummen modernare med luftkonditionering. Även här finns en bilutställning/försäljning.

Vad sägs om en Merca i trä med måsvingedörrar?

Vi kom ändå fram i skaplig tid så att vi hann med att gå runt och kolla i lugn och ro, äta schnitzel, en sväng på marknaden utanför, och chilla på rummet. Jag ska inte påstå att jag är överdrivet intresserad av bilars effekt och prestanda och sådana saker, men jag gillar estetiken. Det är en fest för ögat att studera form och design, eller se hur de kan restaurera gamla bilar, som den där folkabussen till exempel, med matching numbers och allt (som för övrigt kan bli din för 1,3 miljoner riksdaler). Junior sprang fram och tillbaka mellan bilarna och ropade "Ta en bild här också pappa!"

Så här vill jag alltid ha min frukostjuice serverad...

Här i nyare delen intog vi frukosten. Bilar finns uppställda på alla möjliga ställen. I lobbyn stod en Porsche helt byggd av "skrot" och kunde bli din om du nu råkade ha 6 miljoner spänn liggandes löst i fickan.
V8 Hotel var en alltigenom positiv upplevelse med bra service på alla plan. Temarummen borde göra de flesta barn uppspelta, kolla in deras hemsida för alla rumstyper. Bilden nedan visar några exempel.

Utvilade efter en hotellnatt och mätta efter frukosten så frågade jag Junior hur han kände med bilåkandet, om det gick bra eller om han längtade hem. Jag hade pratat om Schweiz, att vi kunde tälta igen och kanske åka lite tåg om vädret var bra, men att det låg ännu längre hemifrån.

"Vi åker till Schweiz pappa"