Eurotrip dag 10 - Summering & Kostnader

Efter en lugn och stadig frukost var det bara den sista etappen kvar, den tråkiga transportsträckan hem genom ett Sverige som är alldeles för långt. Drygt 70 mil på kända vägar som är allt annat än inspirerande. Junior frågade om vi inte kunde åka till ett nytt ställe, och var inte alls redo att åka hem än. Men när vi på kvällen äntligen körde in i Mora ropade han ändå -Tjohoo, och gjorde segertecken. Ja, jag också.

Frukost för resande. Radisson Blu Hotel Lund.

Så var det värt allting då? På ett sätt är ju alla resor värda. En chartervecka hade ju så klart gett mer vila, men kanske inte så mycket intryck. Det positiva med roadtrip är friheten som bilen ger, man kan vara spontan och välja nya vägar, ta nya beslut efter humör och väder. Och tack vare att vi hade kanonväder i Schweiz så var det ju så klart värt det. Det negativa är att man förlorar värdefull tid på att faktiskt förflytta sig, och det är ju uttröttande att sitta och köra så långt. Att ligga efter Autobahn i timmar utan att landskapet ändrar sig är knappast upplyftande, men så fort man väljer småvägarna så får man nya upplevelser.

Att resa som ensam vuxen med ett barn har både sina fördelar och nackdelar. Fördelen är att det blir minimalt med meningskiljaktigheter. Man tar själv de stora besluten och styr över budgeten, och så lyssnar man på barnets behov och önskemål, så hittar man en balans där. Åtminstone i vårat fall, och Junior får hela tiden min fulla uppmärksamhet. Man är tillsammans 24 timmar om dygnet vilket är fantastiskt för att bygga en pappa-son-relation. (Visst, vi är tillsammans mycket hemma också då han spenderar mest tid med mig, men vardagen med jobb och dagis och måsten gör att man kanske inte riktigt har den tiden).
Det negativa är att man är mer utsatt om något händer, och man måste vara på helspänn hela tiden när man rör sig bland folk. Jag lämnade egentligen aldrig Junior utan uppsikt, inte ens om jag bara skulle springa in på macken och betala en tankning. Om han sov så bar jag med honom in. Jag var livrädd att någon skulle kidnappa honom om jag lämnade honom ensam i bilen. Vidare har man ju ingen att byta av körningen med eller dela kostnader med. Hjärnan arbetar på högvarv från morgon till kväll.

"Country road, take me home..."

Kostnaderna då? Jag brukar egentligen aldrig räkna ihop vad resor landar på, man blir bara bedrövad hur dyrt allting blev, men den här gången gjorde jag det av ren nyfikenhet för att jämföra lite med de svindyra flygbiljetterna (om man ska boka på kort varsel) inom Europa under juli månad.

Hela kalaset landade i runda slängar på 25 000 spänn. Över budget, men jag hade plockat ut mina sista pappadagar inför den här semestern så vi hade en liten buffert att röra oss med.
Jag har avrundat till närmaste hundring och delat upp det i fasta och lösa kostnader.

Fasta kostnader: 13000:-

Diesel. ca 4500:- (470 mil åkte vi totalt)
Hotell. 4900:- (V8 Hotel 1700:-, Pestana 2 x 1000:-, Radisson 1200:-)
Camping. 1500:- (Danmark 300:-, Tyskland 2 x 400:-, Schweiz 2 x 200:-)
Tåg Chur - Tirano ToR. 1000:- (Junior åkte gratis)
Broavgifter. 1100:- (Öresund, Stora Bält)

Lösa kostnader: 12000:-

Det här innefattar all mat, parkering, inträden (Legoland och Berlin Zoo), linbana, kollektivtrafik samt gränshandel (öl 700:-) med mera. Shoppa gjorde vi knappt, förutom en legoask och en tröja på Legoland. Vi snittade väl en glass om dagen, men aldrig godis. Oftast åt vi ute, budgetlunch och bättre på kvällarna.
Utslaget så blir det ca 1250:- /person och dag - allt inkluderat - vilket får anses rimligt med en så svag skräpvaluta som kronan är idag.

Vi hade en fantastisk resa, men frågan är om jag skulle göra om det. Troligtvis inte, mest för att det blir för långa transportsträckor innan det börjar hända något intressant. Höjdpunkten var ju Schweiz som jag gärna återvänder till, men då med flyg för att hyra bil på plats, eller ännu hellre köpa ett tågpass som gäller inom landet.
Vad gäller Legoland så är jag tveksam om det nu är åkattraktioner som man är ute efter, då kan man hellre välja Grönan eller Liseberg. En fyraåring struntar ju i om en tre meter hög dinosarie är uppbyggd av tiotusentals legobitar, och vad Junior anbelangar hade de lika gärna kunnat blåsa upp en heliumballong istället. Ungefär samma wow-faktor...

Största belöningen fick jag dock efter vi kommit hem. Vi hade gått och lagt oss och skulle precis somna när Junior lägger armarna runt halsen på mig, kramar mig hårt och viskar i mitt öra:

"TACK för hela semestern pappa.."

#1 - - L0g0zz:

For en som precis flyttat hem till fantastiska Sverige efter 12 ar utomlands smaller de svenska vagarna dock hogt - kan aka bil, buss, tag - you name it - och bara blanga ut pa vackra skogar, falt och...diken. Se hur NOGA och perfekt allting ar, valunderhallna hus och gardar. Fantastiskt!

Ja - ak tag nasta gang. Vi tog Bernina-expressen aven vi for nagra ar sedan - fantastisk tripp (och har nastan identiska bilder ;-)) ). Dessutom tog vi taget dit, genom europa - en kul transportstracka med bra tag, bara att luta sig tillbaka. Rekommenderas starkt! Verkar som vi foljer i varandras fotspar nagot ;-) (hittade aven jag min fru pa Lanta for snart 10 ar sedan...). Travel well!

Svar: Logozz! Vad trevligt att ni också åkt Bernina, ja det var en fantastisk tågresa. Och visst uppskattar man de svenska vägarna även om det är lätt att bli hemmablind. De thailändska vägarnas största problem är ju den hänsynslösa och intensiva trafiken.(ps. jag hittade henne inte på Lanta utan i Bangkok, men utan Lanta hade jag inte hittat henne alls. Numera exfru, men det visste du ju). Lev gott. Kul att du tittar till bloggen emellanåt..)