TO HK 14 YA & TH X 10 + JA 3 YA!

Hur ska rebusen utläsas?

Tänkte att det var dags att sparka liv i bloggen igen. Har sällan ro eller tid att skriva på hemmaplan men nu har det varit lite mycket resplaner i skallen på sistone. Tänkte få der det lite på pränt.

Jag bokade för någon timme sedan ett flyg till Tokyo. Men mer om det om en liten stund.

Det blev ju en liten minitripp till Thailand i Juni, endast en liten fjuttig vecka så det blev så klart inget skrivande den gången. Därmed inte sagt att det inte fanns något att skriva om.
Egentligen hade jag inte alls tänkt åka dit då, utan satt och kollade resor till Amerikat istället. En mini roadtrip i Arizonas öken, samt ett besök i Las Vegas eftersom Drottningen av Vita Bergen var där med sin dansgrupp och uppträdde samtidigt.

Slog dock undan de planerna då det var allt för många byten och obekväma flygtider. Jag hade ju trots allt bara tid att var ledig en vecka innan nästa projekt sparkade igång på allvar.
Kollade även på andra destinationer i när och fjärran, men hamnade så klart några gånger på Bangkok-avgångarna. Thai Airways erbjöd riktigt billiga biljetter på förnämliga flygtider. Runt 5000:-.

Thailand i lågsäsong, kan det var något?

Jag ringde ner till Eat på Lanta och hörde hur vädret var, och hon svarade att de hade haft sol i en vecka vilket var ovanligt för årstiden. Jag sa att jag funderade på att komma ner en sväng och hon sa att jag var så välkommen så. Jag sa att jag hör av mig om jag bokar, innan vi lade på.

Efter en stunds övervägande så klickade jag på "Bekräfta bokning". Så ett sms till Eat också. "Booked the flight"

Två dagar senare står jag på Arlanda och försöker rodda en hämtning från Krabis flygplats eftersom jag misstänker att transporterna inte går som vanligt pga lågsäsongen.

Ringer till Eat och berättar vilken tid jag kommer till Thailand och frågar om någon kan hämta mig eller om jag kan ta en taxi bara. Först blir hon tyst en stund, sedan:
 "Ah, khihok papa Frank, khihok!"
 "Nä, jag skojar inte, såg du inte mitt sms jag skickade?"
 "Jo, men det trodde jag var ett skoj bara, haha"

Med facit i hand så var det en intressant resa. Jag gillade att se Lanta i lågsäsong, och det räckte med en vecka. Kvällarna var ju väldigt lugna. På dagarna åkte jag moppe och utforskade delar av ön som jag inte sett tidigare, samt roade mig med att kolla på tomter och fastigheter som var till salu.

Jag skulle däremot inte rekommendera någon förstagångsresenär att åka den tiden på året, vilket nästan hände eftersom jag tjatade på farsan att han skulle följa med.

Men nu då. Kommande resa. Satt i somras och klickade armen musont i jakten på bra flygbiljetter till vintern.
Men trägen vinner. Det gäller att inte ta första bästa. Man har ju blivit bekväm också. Historia är ju de billigaste biljetterna med öststatsbolagen. Förr har vi flygit med rumänska Tarom och liknande avarter. Nu för tiden så ställer jag högre krav. Det ska vara bra bolag med nattflygningar med smidiga byten om så krävs.

Hittade till slut en "open jaw" (betyder att man flyger till en ort och hem från en annan) med Swiss till Hong Kong och hem från Bangkok för 6900:- hos Mr Jet. Ett riktigt bra pris anser jag.
Ett flyg mellan Hong Kong och Phuket är nu också bokat. Har hängt mycket på AirAsia's hemsida och väntat in promos som de ofta kör, men det har inte dykt upp något så jag fick betala fullpriset 1400:-.

Har förresten bokat ett hotell värdigt en sann flashpacker. Utsikt från rumstypen "Club Harbour View"
Det gäller även att ha ögonen öppna när det gäller att boka hotell och vänta in rätt tillfälle. Rätt var det är så är det en kampanj på gång och det är halva priset på snygghotellen. Detta bokat via www.hotels.com

Panorama by Rhombus

Eftersom man bara får 30 dagars visum i Thailand om man inte söker i förväg, vilket jag är för lat för att göra så måste man åka på en sk visarun till ett grannland för att få nya dagar stämplade i passet.

Jag blir ju borta i ca sex veckor, minus fyra dagar i HK vilet betyder att jag åker på att betala "overstay" 500 Baht per dag om jag inte gör en visarun. ( Min käre bror hade missat hela den här grejen på sin senaste resa, så han fick vackert betala 8000 Baht i näven på den siste thailändaren han såg innan han fick lämna landet! )

Så med anledning av detta så har jag funderat fram och tillbaka huruvida jag skulle ta smällen på en overstay eller dra upp till Kambodja och kolla in Angkor Wat, samt att hälsa på Lotta & Marco i Phnom Penh som snart ska flytta dit.
Har ju för bövulen försökt tre gånger nu att komma till Kambodja som är det enda landet i Sydostasien som jag inte besökt än.

I avvaktan på promos hos AirAsia på flyg till PP så har det inte blivit av att boka än.

Men eftersom jag får nyhetsbrev från AirAsia så har jag förstått att de har varit på gång att öppna en ny flyglinje till Japan! Så igår kväll kom senaste nyheten. Klockan 11.00 GMT +8  den 23/9 så skulle de släppa ett antal biljetter från ca 200:- på rutten Kuala Lumpur - Tokyo. Enkel. Va! Det kunde ju inte vara sant, jag låg och räknade på fingrarna och försökte räkna ut vilken tid det var Siljan Time. Hur som helst så somnade jag ifrån allt pga hårt slit i Idrefjäll i veckan, men när jag kom hem idag och kunde logga in på stordatorn med skrivare och allt så slog jag till.
Tyvärr så hade de billigaste biljetterna redan gått på de avgångar jag sökte på. Men tor och retur KL-Tokyo-KL, 9-13 januari gick lös på dryga 2000:-, jag valde till lite måltider och annat tjafs.

Men hallå! Voila! JAPAN! Det är ju helt otroligt. Det är ju världens häftigaste land! Så Kambodja fick stryka på foten ännu en gång.

Det här kommer ju bli en Asia Mega City x 4 Tour! Hong Kong, Kuala Lumpur, Tokyo och Bangkok!

#1 - - Peter:

3500 Baht om jag får be :-)

Tänk att en "ordinär" Lantaresa har utvecklat sig till detta, fantastiskt!