Thailand Insomnia

Som vanligt när man får mer att skriva om så har man mindre av tiden att göra det på, men jag ska försöka summera upp första veckan lite kort här.
Lämnade ett novembermörkt Sverige för att spendera drygt tre månader i Thailandet.

Dag 1.
Måste börja med att säga att Qatar Airways är det bästa flygbolag jag åkt med. Rymligt med benutrymme och särskilt andra flyget från Doha till Bangkok var riktigt bra. God mat och bra underhållning i skärmarna. Serviceinriktad personal som till och med kostade på sig att skämta lite.

Trots att jag för en gångs skull lyckades sova lite på planet så var det viloläge som gällde när jag kom fram till hotellet Four Points by Sheraton på Suk soi 15. Nära Dream där jag bodde först när jag landade för drygt ett år sedan. Recension kommer senare. Gick ut och tog en lunch på ankstället på hörnet mot Sukan. Tog inte långa stunden innan jag såg ett par svenskar som inte alls fattat grejen med att befinna sig i en stad inte är samma sak som att befinna sig på stranden. Iförda badshorts och bar överkropp så hade de ingen aning om deras regelbrott och brist på respekt. Jag hörde hur thaiarna pratade och pekade på dem. Mitt på Sukhumvit utan kläder. Hur tänker man?

Four Point by Sheraton, ankrestaurangen och de nakna svennarna i hörnet Suk/Soi 15.

Dag 2.

Efter en lång och utdragen frulle kollade jag in hotellet en sväng och gick sedan till Nickermann's och beställde en skjorta. Så smidigt när de har måtten redan, men efter en kontrollmätning så hade jag blivit slimmare och de ville ta in skjortan en tum i midjan. Tack för det Endomondo. En promenad därifrån ner mot soi 16 där The Seafoodbar tydligen ska ligga. Syftet var att säga hej till Lasda från Kambodja (story kommer) som jag inte sett på fem år. Hon var inte där så jag vände upp mot Terminal 21 istället. Sedan upp på AmBar för en eftermiddagsdrink och reka läget på Lanta. Samtal med Nancy, Eat och Nee. Sedan var jag bara tvungen att ta en taxi till Chinatown för deras räkor med seafood sauce. T & K var knökfullt så jag tog sällskap med två trevliga polacker på Lek & Rut istället. Sköljdes ned med stora Chang så klart. Fullständigt jetlaggad kraschade jag en stund senare på hotellet.

Frulle på Sheraton, The Seafoodbar, poolen på takbaren AmBar samt Lek & Rut i Chinatown.

Dag 3.

Sov över frukosten och gick till Stable Lodge istället. Egentligen hade jag tänkt bo kvar en natt på Sheraton men de höjde priset så jag flyttade in bredvid på S15 som hade kampanj på söndagar och måndagar. Magen och sömnen var i fullständig obalans så dagen blev ganska lugn. En kortis in på V8 Diner bara. Egentligen skulle jag träffa spritimportören men det blev inställt pga en olycka i Hua Hin. Lika bra det, somnade som en stock redan vid elva.

Lobbyn på S15.

Dag 4.

Vaknade av att telefonen ringde klockan tio. Det var importören som satt nere i lobbyn och väntade. Personalen höll på att plocka ihop frukostbuffén men jag ryckte åt mig lite godsaker från faten och begärde in lite kaffe och fick importörens sällskap vid bordet. Eftersom jag redan innan hade bokat in mig på Navalai River Resort så blev det att packa ihop igen och checka ut. Medan vi satt där i lobbyn på S15 och babblade så pågick det någon TV-inspelning med ett par ladyboys samtidigt alldeles bredvid oss. Ja så kan det vara i Thailandet.

Sen frukost på S15, samt en slags kille i lobbyn.

Taxi upp till Banglampoo för att checka in på Navalai som ligger vid floden, nära Khao San Road. Jag hade funderat på det här hotellet ett tag och bestämde mig för att passa på att testa det nu ett par nätter. Tanken var att jag skulle ha nära till Hualampong, tågstationen, eftersom jag hade tänkt ta tåget ner mot Krabi, och det faktum att Riza som jag skulle träffa bodde i Dusit som ligger i närheten. Navalai ligger förresten bara ett stenkast från Peachy Guesthouse, råtthålet som både Karolina och Sandra bodde på innan de åkte i fängelse för heroinsmuggling. Jag var dit och frågade vad ett rum kostade nu, och det billigaste fläktrummet med delad toa gick lös på endast 160 baht. Ett klipp för den som reser på stram budget. Kvällen avslutades på Navalais uteservering tillsammans med den excentriske Riza.

2 x Peachy Guesthouse, samt 3 x Restaurangen på Navalai River Resort.

Dag 5.

Tvättdag och en vända till ett spa på Soi Rambuttri. Lunchen intogs på ett ställe jag aldrig hade hittat om inte jag blivit tipsad på eatingthaifood som är en kanonsida om man vill ha tips på matställen. Stället utan namn såg ut som en lagerlokal och maten som om man skulle bli magsjuk av den, men det gick bra.

Tog flodbåten hela vägen ner till Saphan Taksin, sedan BTS upp till Nickermann's för att hämta skjortan. Efter det gjorde jag ett nytt försök på The Seafoodbar för att säga hej till Lasda och för att prova lite av deras skaldjur. Gillar man ostron så är det verkligen stället att besöka. Glöm inte plånboken, det är ett Hi-So-ställe. Det var kul att träffa henne och höra hennes story. Blev bjuden på Beer Saigon också.

Ett par timmar senare tackade jag för mig och drog upp till Banglampoo igen, men taxin stannade på fel sida av Khao San Road så det blev att kryssa sig fram genom galenskapen som utspelar sig där på kvällarna. Där sprang jag på ett par trevliga ryssar alldeles bredvid småkrypsförsäljaren. De var nybörjare kunde jag se och jag skulle så klart visa mig på styva linan och utmanade dem på lite skorpionätning. Jag hade heller aldrig provat förr men eftersom jag var lite salongsberusad så kastade jag världsvant in några silkesmaskar i käften som om det vore jordnötter. Det smakade uppblötta kalaspuffar. Skorpionerna smakade inte så mycket men hade konsistensen av lite brända popcorn.

Navalai, No Name Restaurant, BTS Ploenchit, The Seafoodbar och skorpionsnacks.

Dag 6.

Vaknade i svinottan vid fyradraget och det var helt omöjligt att somna om. Låg och vred mig och väntade på att frukosten skulle öppna. En fin morgon vid Chao Phraya River som senare förvandlades till ett ihållande monsunregn. När jag kryssade fram i regnet på Soi Rambuttri för att hämta tvätten ser jag helt plötsligt att Rong sitter där. Förr jobbade han i baren på Nature Beach men nu guidar han turistgrupper runt om i Thailand och tjänar storkovan. Planen var ju att jag skulle dra till Lanta den här dagen, men istället checkade jag in på mitt favvohotell Aloft igen. Egentligen så borde jag pliktskyldigt prova ett nytt hotell men det struntade jag alltså i. Dessutom så hörde jag att Bombardiermannen var på ingång och också skulle bo på Aloft.

Det här med fängelsebesöket drog ut på tiden och jag har haft för dålig framförhållning där, men har fått tag i en kontaktperson som arbetar genom svenska kyrkan. Men jag får nog skjuta upp det till nästa vända hit till den stora Mangon. För övrigt så kan man lyssna här på intressanta P3-Dokumentären om Diplomatdottern, programmet sändes 4 november.

Th. Phra Arthit, En skön felstavning.."big botton up..", Rong, utsikten från Aloft.

Dag 7.

Efter en frukost på Old Beer House gick jag till Nickermann's för att ändra lite på skjortan. Sedan ner till Soi Convent vid Sala Daeng där jag bokade en timme i flygsimulatorn, Bangkok Flight Experience inför morgondagen. En stadig promenad ner mot Sathorn för att kolla in klassiska Kings Hotel som det hette då det öppnade 1959 och var Bangkoks lyxigaste hotell. Idag heter det Chaydon och ligger i skuggan av det väldiga Banyan Tree. Jag fick en liten rundvandring och jag tyckte att hotellet var riktigt slitet och det fanns inga vibbar av gammal lyx och flärd. Fortsatte ner hela Sathorn Road till floden där jag tog båten till Chinatown där jag tog en tur genom skabbiga Little India och slutligen tillbaka till Yaowarat och veckans godaste middag på T & K. Grillade räkor, musslor och tom yam, och någon Chang. MRT till Asoke och promenad upp till Aloft på soi 11 gjorde en dagstotal på 1,3 mil i sandaler. Allt enligt Endomondo.

1. Banyan Tree med Chaydon i förgrunden. 2. Kaklad korridor på Chaydon. 3. Nya komplexet The River South Tower som med sina 266 meter är idag bangkoks nästhögsta byggnad. 4. Millenium Hilton. 5. Sunkig klong i Little India.

Dag 8.

Startade dagen med ett danskt smörgåsbord på Stable Lodge på Soi 8. Ska medge att det inte var lika efterlängtat och prisvärt som förra gången efter sju månader med thaimat på Lanta. Men man står sig hela dagen. Konstaterade på resebyrån att biljetter med medgörliga priser ut ur stan var slutsålda. Hade planer på att ta nattåget till Trang och sedan båtturen över till Old Town på Lanta. Hm, jag hade redan varit kvar i stan för länge kändes det som.

BTS till Sala Deang för flygsimulatorn. En timmes flygtur med inspelad på DVD gick på över 7000 Baht. Mycket pengar, men det var kul att prova. Interiören är en Boeing 737 och man kunde välja på flygplatser i hela världen. Jag valde coola St Marteen först och sedan att starta från Chek Lap Kok i Hongkong och att landa på gamla klassiska nedlagda Kai Tak. Man fick två starter och landningar på varje flygplats. Hongkong var ju kul eftersom jag landat på båda i verkligheten. Man kunde välja dag- eller nattflygning och olika typer av väder. Jag var inte sen att haka på. "Give me a real thunderstorm when I'm landing on Kai Tak. Let the god damn Sandy hit me!"  När vi gick in för landning kände jag igen massa landmärken i Hong Kong och satt och pekade ut byggnader  för min co-pilot.

Det finns förresten hur mycket coola videor som helst på YouTube. Särskilt landningen på St Marteen.

Sent på kvällen efter att jag legat och hållit mig i magen flera timmar gick jag trots allt ut en sväng på på soi 11 och kollade in lördagen i Bangkan. Oskar, Apoteka, Q-Bar för att sedan ta mig in på nya nattklubben Levels som ligger på 6:e våningen här på Aloft. Där träffade jag Bombardiermannen från Västerås och en österrikisk kollega till honom. Tyvärr fastnade importören i Ankeborg, annars hade han också anslutit sig. Tog ett par drinkar med dem också medan vi studerade klientelet på denna nya trendiga bangkokianska nattklubb. Även svenske vakten Chris jobbade i dörren. Det var väl lite lustigt att träffa honom igen. Det var han som blev mest glad över pepparkakorna från Ikea den gången när jag var här i april.

Dag 9.

Orolig mage igen och inne på hotellet hela dagen. Men det var ju bra, nu fick jag tid att skriva lite.

Alltjämt kvar in The Big Mango alltså. Over and out.