Bangkok, Fiske i Thailand Bungsamran, bangkok, giant mekong catfish

Giant Mekong Catfish - Fiske i Bangkok

Giant Mekong Catfish är namnet på det brutala monster som man kan fiska i sjön Bungsamran som ligger någon timme nordost om centrala Bangkok, inte långt från internationella flygplatsen Suvarnabhumi. Enligt vår guide så finns det ca 10 000 fiskar i sjön av varierande sort, men catfish verkar vara den vanligaste arten och det var också den enda vi lyckades fånga. Vi var där några timmar på eftermiddagen och fick sex stycken var på en vikt mellan 15 och 30 kg. Vi betalade 5000 Baht för hela paketet och då ingick en bungalow, guide, två spön och bete i form av mäsk. Man kastar ut och bottenmetar helt enkelt. Under tiden medan man väntar på att det ska nappa så kan man dricka en Chang och äta papayaklyftor med socker och chili eller egentligen göra vad man vill. Vi behövde dock inte vänta så länge innan flötet försvann från ytan.

Jag var där med Tom från England som jag lärt känna på Nature Beach för ett år sedan och nu var det en slump att vi befann oss i Bangkok samtidigt. Vi träffades över några Chang på Khao San Road kvällen innan (eller snarare Soi Rambuttri som ligger i anslutning). Även Nicke och Ingela var i "The Big Mango" samtidigt, så de slöt också upp senare på kvällen. De hade fiskat i Bungsamran tidigare och drog sina bästa fiskehistorier för oss. Vi var enormt taggade, särskilt Tom som ville ha revanch sedan han blivit utan fångst en månad tidigare när vi fiskat på Lanta. Den gången så var jag, Tom, Phil och Frannie ute med Yanaa Boat och hade fisketävling. Engelsmän som de är så skulle det så klart vara vadslagning och vi lade 500 Baht var i potten. Då fick jag en tonfisk som bara var en cm längre än Phils fisk och vann därmed också deras surt förvärvade reseslantar. Sverige - England, 1 - 0. Trots box play.

På vingliga ben bröt vi upp vid midnatt och sade hejdå till Nicke & Ingela som skulle flyga till Hat Yai morgonen efter. Tom såg ganska dimmig ut men var klart inställd på att vinna tillbaka sina 500 Baht. Jag tog en vansinnesfärd med en tuk-tuk (för en gångs skull) genom den ljumma Bangkoknatten till Landmark på Sukhumvit och sov en skönhetssömn med plufsiga kuddar på flashpackerhotellet och drömde om nästa dags storfiske.

Så klart blev det sovmorgon och en lång frukost i Landmarks Club Lounge och sedan taxi till Khao San. Eller inte riktigt hela vägen eftersom vi krockade på vägen. Det var inte så farligt men efter en häftig inbromsning så kom bakomvarande bil och körde in i oss. Jag hann uppfatta situationen och kastade mig ner i sätet för att undvika en eventuell whiplash. Chaffisarna fick så klart en massa pappersarbete framför sig så jag betalade taxan och tog istället en MC-taxi resten av vägen. Ett mycket smidigt sätt att ta sig genom trafiken i Bangkok, även om det kanske inte är det säkraste sättet. Ibland får man dock en hjälm att sätta på huvudet. Att åka MC-taxi i Bangkok gjorde jag tre eller fyra gånger den här vistelsen, något jag faktiskt aldrig har gjort förr. Jag har filmen i det här inlägget: Bangkok MC-Taxi.

När jag kom fram och mötte upp Tom så såg han bra sliten ut och han hade inte hunnit fixat nytt rum än som han skulle. Han hade sovit över så receptionen hade ringt och väckt honom och sagt att det var hög tid att checka ut. Jag köpte en fiskekeps och Tom fixade nytt rum, sedan fick vi adressen nedskriven på thai och drog iväg med taxi till Bungsamran vilket tog en dryg timme och kostade 300 Baht inklusive Expressway.

Fisket blev lyckat och vi fick ungefär lika stora firrar, vi hade ingen våg men vår guide visste hur mycket de vägde ändå, han hade jobbat där i tio år så han hade koll på läget. Vi lade också därför ned vadslagningen eftersom vi inte visste exakt vem som fångat den största fisken. Jag kan varmt rekommendera en fisketur hit om ni har någon dag över i Bangkok.

Och här är filmen med passande soundtrack...